De nadruk lag op de controle van fraude bij het gebruik van de tachograaf. De politie werkte samen met onder andere de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), voorheen de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Keuringsstation
Motorsurveillanten brachten vrachtwagencombinaties naar het RDW Keuringsstation aan de Duinkerkenstraat. De RDW medewerkers controleerden het voertuig op de technische staat. De teams van politie/ILT het ATBV traject controleerden met speciale software de tachograafschijven van de vrachtwagens.
Fraude met tachograaf
In totaal werden 32 combinaties (22 Nederlanders en 10 buitenlanders) gecontroleerd. Het bleek dat 8 buitenlandse en 16 Nederlandse chauffeurs in overtreding waren. In 11 gevallen werd er tachograaffraude geconstateerd. In 5 gevallen bleek de tachograaf met een magneet gemanipuleerd.
Technische staat
Er werden verder 20 bekeuringen uitgeschreven voor technische gebreken. Zo kregen chauffeurs bekeuringen voor: 1 x ondeugdelijke reminrichting (ijzer op ijzer); 1 x zijafscherming oplegger; 8 x overbodige verlichting; 2 x losse twistlocks zodat containers los op het onderstel stonden; 2 x versleten band; 2 x te hoge oplegger; 3 x te lange combinatie en 1 x lekke uitlaat.
Boetes
In totaal werd er voor maar liefst ruim 18.000 euro aan boetes uitgedeeld. Buitenlandse chauffeurs moesten direct hun bekeuringen (gezamenlijk 4650 euro) betalen