Groningen – Wil jij jouw bedrijf in Groningen echt op de kaart wilt zetten, kun je simpelweg niet zonder online marketing.
Vrijwel iedereen bevindt zich tegenwoordig digitaal en maakt gebruik van Google om meer te weten te komen over winkels en ondernemingen in de buurt, dus betekent dat dat jij jouw lokale marketing wilt optimaliseren om ook gevonden te worden. Je twee belangrijkste kanalen hierbij zijn eigenlijk wel zoekmachineoptimalisatie (SEO) en social media marketing.
In deze blog geven we je tips over hoe jij het meeste uit online marketing te halen om jouw Groningse bedrijf te laten stralen!
1. Laat je helpen door een Groningse online marketing partij
Voor wie echte online marketing expertise zoekt, biedt een online marketing bureau een uitkomst. Als Groningse onderneming kies je daarbij het best voor een Gronings online marketing bureau, dat goed bekend is met de stad en omgeving én dat makkelijk bereikbaar is.
Zo kun je jouw online marketeers ook in het echt ontmoeten om je doelen af te stemmen. Bovendien kent een lokale online marketing partij de regio goed, wat kan helpen bij het opzetten van effectieve campagnes die aansluiten op de Groningse markt.
2. Maak jezelf vindbaar met je Google Bedrijfsprofiel
Qua SEO is je Google Bedrijfsprofiel essentieel. Dit is het eerste wat mensen zien wanneer zij jouw bedrijfsnaam intypen. Ze zien je adres, je openingstijden, hoe ze jou kunnen bereiken en meer relevante informatie.
Het is mogelijk om je Google Bedrijfsprofiel extra relevant te maken voor Google. Wanneer je je services omschrijft, kun je bijvoorbeeld lokale zoekwoorden toevoegen die iets zeggen over de diensten die jij rondom Groningen aanbiedt. ‘Dierenwinkel Groningen’ is bijvoorbeeld een term die een Groningse dierenspeciaalzaak zeker op zijn Bedrijfsprofiel wil hebben staan.
Een Google Bedrijfsprofiel verschijnt overigens niet alleen als iemand letterlijk op jouw bedrijfsnaam zoekt. Stel dat jij handelt onder de naam Jan & Zoons Dieren, dan hoeven zoekmachinegebruikers jouw naam niet specifiek in te typen om jou te vinden. Als jij ‘dierenwinkel Groningen’ in je bedrijfsprofiel hebt verwerkt, zou een Groninger jou ook kunnen vinden op ‘dierenwinkels in mijn regio’. Zo zet je jezelf dus echt op de kaart.
3. Laat je website voor je spreken: jij bent een bedrijf voor Stad en ommeland!
Lokale SEO draait niet alleen om je Google Bedrijfsprofiel. Ook jouw website moet tiptop in orde zijn en weerspiegelen dat jij een Gronings bedrijf bent. Maak hier eveneens gebruik van lokale zoekwoorden en vertel waarom jij hét bedrijf in jouw sector bent voor Stad en ommeland.
Beschrijf hoe mensen jouw fysieke locatie kunnen bereiken, vertel jouw verhaal en benadruk jouw waarde voor deze noordelijke regio. Zo ziet Google ook: voor iedere Groninger die een bedrijf als het jouwe zoekt, ben jij de juiste partij.
4. Laat je social media marketing niet links liggen
Social media speelt voor veel mensen een doorslaggevende rol wanneer zij besluiten om een bepaalde locatie wel of niet te bezoeken. Zorg daarom voor mooie, aanlokkelijke foto’s (géén wazige beelden) en maak duidelijk waarom jouw bedrijf precies te vinden is.
Vooral voor ondernemingen waar sfeer ertoe doet, is dit iets wat je niet mag vergeten. Tenslotte komen mensen naar jouw Groningse bar of restaurant voor de gezelligheid, dus als jouw foto’s niet gezellig ogen, gaan ze eerder naar de concurrent aan de overkant van de straat.
Een belangrijk aspect van social media is dat je hiermee real-time updates over je bedrijf kunt delen, maar ook lokaal kunt adverteren. Zo zorg je ervoor dat alleen publiek in de regio van Groningen jouw advertenties te zien krijgt, zodat je hier geen budget aan verspilt.
Social media marketing is ingewikkelder dan het misschien lijkt! Juist daarom kan het slim zijn om dit stukje over te laten aan een online marketing bureau, dat dan meteen mooie foto’s voor jouw advertenties kan komen maken.
5. Houd het eerlijk, transparant en nuchter: zoals Groningers het graag zien
Tot slot houden Groningers nu eenmaal van een no-nonsense mentaliteit en transparante communicatie. Boerennuchterheid, noemen we dat. Zorg er dus voor dat je jouw bedrijf op een eerlijke en transparante manier presenteert. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijke informatie te verstrekken over jouw producten en diensten, heldere prijzen te hanteren en open te zijn over eventuele beperkingen. Overdrijf niet, en maak je beloften waar! Dit vergroot het vertrouwen van jouw doelgroep en draagt bij aan een positief imago van jouw bedrijf.
Zet jij jezelf ook op de kaart als Groningse ondernemer?
Begint het bij jou nu ook te kriebelen om jouw Groningse onderneming op de kaart te zetten met online marketing? Volg dan in ieder geval deze tips op over jouw SEO en social media marketing! Anders doe je er altijd goed aan om een Gronings online marketing bureau in te schakelen, dat weet wat de Groninger wil. Grote kans dat het een stuk drukker gaat worden bij jouw zaak!