Drukwerk inzetten: zo doe je dat effectief

Deel dit artikel
Ingezonden artikel & Stockphoto

Groningen – Drukwerk wordt al jarenlang ingezet voor promotiemateriaal en reclame. Ook in de digitale wereld kan ouderwets drukwerk inzetten nog steeds enorm effectief zijn.

Anders dan bij digitale reclame, kun je via offline drukwerk de aandacht langer vasthouden en meer geconcentreerde aandacht vragen. Hoe je het meeste uit jouw drukwerk kunt halen lees je hier.

Waarom drukwerk inzetten nog steeds werkt

De afgelopen jaren is er een flinke verschuiving geweest naar online reclame, maar dit betekent niet dat het effect van offline drukwerk is uitgewerkt. Sterker nog, met goede offline promotie heb je een grotere kans om langer en beter de aandacht van iemand te trekken.

Hier kun je als bedrijf of particulier flink jouw voordeel uithalen. Laat iets mooi drukken op papier of glas, laat een design drukken op kleding of kies voor een andere manier van offline reclame. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of je kunt jouw design, logo of tekst ergens op laten drukken. Welke variant je ook kiest, drukwerk werkt nog steeds!

Offline informatie biedt meer waarde

Wij als mensen zijn nog steeds geneigd om een fysieke boodschap, bijvoorbeeld op papier, sneller te onthouden dan dezelfde boodschap digitaal. Online is er veel meer drukte en concurrentie, waardoor het moeilijker is om hetzelfde concentratieniveau vast te houden.

Daarbij ervaren we informatie wat via papier wordt verstrekt als ‘meer waar’ dan de informatie online. Hierdoor kun je met drukwerk niet alleen een betere, maar ook een blijvende indruk achterlaten bij mensen.

Doordat je iets fysiek uitdeelt kan het makkelijk opnieuw vastgehouden en gelezen worden. Ten opzichte van de vele en vlugge online content kun jij je met drukwerk dus onderscheiden van de massa en meer waarde bieden aan jouw doelgroep.

Zo verpak je jouw boodschap effectief

Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap duidelijk is én door mensen wordt onthouden kun je rekening houden met de volgende onderdelen van drukwerk:

  • Maak het persoonlijk: Zorg dat je weet tegen wie je praat. Wanneer je een doelgroep kiest moet je deze ook proberen direct aan te spreken.
  • Ga voor iets extra’s: Kies voor goede kwaliteit en mooie materialen om een blijvende indruk achter te laten. Zo voeg je meerwaarde toe!
  • Maak het visueel: Infographics en andere visuele designs zorgen ervoor dat jouw boodschap beter wordt onthouden.

Drukwerk inzetten op het juiste moment

Naast dat het ontwerp en de boodschap op jouw promotiemateriaal van groot belang is, is ook de timing essentieel. De plek en tijd waar je jouw drukwerk wilt inzetten en verspreiden is cruciaal voor een effectieve boodschap.

Je kunt het persoonlijk aan mensen overhandigen of op een anonieme manier verspreiden, bijvoorbeeld door de brievenbus bij mensen thuis of op een beursevent. De meest effectieve manier hangt hierbij af van jouw doelgroep en op welk moment het voor hen het meest relevant is om in aanraking te komen met jouw boodschap. Denk hier dus goed over na om zo effectief mogelijk drukwerk in te zetten.

 

 

 

Foto's

Deel dit artikel