Marketingbedrijf krijgt dwangsom van 89.000 euro + reactie van Allfree (update)

Deel dit artikel
Tekst: Oogtv (bron)

Groningen – Het online marketingbedrijf Allfree uit Groningen moet een dwangsom van 89.000 euro betalen aan de Autoriteit Consument & Markt. Volgens de ACM beheert het bedrijf misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten. Dat meldt Oogtv.nl.

Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. Volgens de ACM is het bij de websites van Allfree niet duidelijk wie uiteindelijk wordt inschakelt voor klussen die de websites aanbieden. De ACM stelt dat werkwijze van Allfree het veel moeilijker maakt om te achterhalen met welk bedrijf klanten in zee gaan.

 

De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of een andere spoeddienst zoeken. De ACM had het bedrijf tot eind september de tijd gegeven om de websites aan te passen. Als ze dat niet zouden doen, kregen ze vanaf begin oktober 2021 tien weken lang, per week een dwangsom van 8900 euro opgelegd. Bij de controles tijdens deze tien weken, bleek dat er nog steeds misleidende teksten op verschillende websites stonden.

Verbijstering bij bedrijf: ‘Alles aan gedaan om aanpassingen door te voeren, geen idee waar claim op is gebaseerd’

Volgens het bedrijf is sinds medio 2021 alles in het werk gesteld om te voldoen aan de richtlijnen van de ACM. “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren”, aldus Directeur Kars Potze. “De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.”

Het bedrijf erkent dat er misstanden voorkomen in de markt waarin het bedrijf actief is. “Alleen als de ACM tegen deze partijen optreedt, kunnen we de gehele markt beter maken”, aldus Potze. “Wij willen graag samen met de overheid optrekken om online consumenten-misleiding te voorkomen, en alle medewerking verlenen om consumenten en bedrijven zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat beogen we al twintig jaar.”

ACM: ‘Bedrijf deed te weinig om misleiding te stoppen

De ACM wilde dat Allfree informatie over de aanbieders duidelijk vermeldde op haar websites, duidelijker werd over de rol van de aanbieder en de aangeboden diensten en stopte met het onterecht vermelden van keurmerken.

Ook de ACM erkent dat het bedrijf zich heeft ingespannen om misleiding tegen te gaan. Maar niet genoeg, zo stelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Allfree is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.”

 

Reactie Bedrijf: Verbijstering en onbegrip bij Allfree over dwangsom ACM

 

GRONINGEN – Met verbijstering en onbegrip hebben wij kennis genomen van de dwangsom die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens ‘misleiding’ aan Allfree B.V. heeft opgelegd. Directeur Kars Potze: “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.”

 

Allfree B.V. is al ruim twintig jaar actief als platform voor het genereren van werk voor vakmannen of dienstverleners, ook wel leadgeneratie genoemd. Sinds haar oprichting is er nog nooit een schriftelijke klacht bij Allfree ingediend over misleiding of oplichting van klanten als gevolg van onze diensten, of die van onze klanten. Ook is nergens online een melding te vinden dat er consumenten door Allfree zijn misleid of opgelicht, zowel in de slotenmakerbranche als in andere (spoed)branches. Alle slotenmakers met wie wij samenwerken hebben op Google een beoordeling van 4,4 sterren of hoger.

De zorgvuldig opgebouwde reputatie van ons bedrijf wordt door de negatieve berichtgeving sterk geschaad. Allfree heeft kwaliteit en openheid altijd hoog in het vaandel gehad. Niet voor niets hebben we al in 2014 initiatieven ontplooid in de slotenmakerbranche om misleiding door derden tegen te gaan. Ook na de eerste melding van de ACM hebben we ons transparant en coöperatief opgesteld om mogelijke problemen voor consumenten te voorkomen, en om te voldoen aan de richtlijnen. Er is ontzettend veel uren en mankracht gestoken in de handmatige aanpassingen aan alle websites. Het is denkbaar dat daarbij een enkele pagina of melding over het hoofd is gezien. Dat is natuurlijk geen onwil. We hebben onze aanpassingen diverse keren ter toetsing naar de ACM gemaild, maar hierop nooit een inhoudelijke reactie gekregen, buiten ‘dat het er overwegend positief uitziet’. Als men ons had aangegeven welke pagina nog niet voldoet, hadden we ook daar actie kunnen ondernemen.

Allfree heeft al het mogelijke gedaan om te voldoen aan de richtlijnen van de ACM. Op alle websites die wij inzetten voor onze klanten hebben wij zowel de bedrijfsnaam gepubliceerd, als de overige gegevens die de ACM eist. Allfree heeft volgens haar eigen controle geen websites actief met keurmerken die er niet horen, of die van toepassing zijn op bedrijven die deze niet voeren. De opgave van keurmerken is echter altijd de verantwoordelijkheid van de bedrijven zélf. De actualiteit daarvan is bovendien lastig te controleren. Daarnaast heeft Allfree op de websites waarop mogelijk meerdere bedrijven als dienstverlener kunnen worden ingezet, haar eigen bedrijfsgegevens nadrukkelijk vermeld, alsmede wat er van Allfree mag worden verwacht wanneer men belt naar het servicenummer of een offerte aanvraagt. In al die gevallen probeert Allfree, en/of haar servicecenter, er voor te zorgen dat er een vakman of dienstverlener komt bij de aanvrager of beller. Om die reden zijn we juist heel scherp op de kwaliteit van de vakmannen en dienstverleners die we aanbieden, getuige ook de vele positieve online reviews die er wél over Allfree te vinden zijn.

Wij erkennen dat er misstanden voorkomen in de online consumentenmarkt, en dat er diverse websites zijn die wél nadrukkelijk misleiden en tegen de richtlijnen van ACM opereren, dan wel oplichting door bedrijven faciliteren. Potze: “Met name in de slotenmakersbranche komen deze wanpraktijken voor. Alleen als de ACM tegen deze partijen optreedt, kunnen we de gehele markt beter maken. Wij willen graag samen met de overheid optrekken om online consumentenmisleiding te voorkomen, en alle medewerking verlenen om consumenten en bedrijven zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat beogen we al twintig jaar.”

 

 

Foto's

Deel dit artikel