Supermarkten zetten meer in op groenten en fruit

Deel dit artikel
Ingezonden artikel

Groningen – We zien dat meer en meer supermarkten bezig zijn om te streven naar een gezond  imago. Consumenten hebben ook steeds vaker te kennen gegeven dat ze op zoek zijn naar gezonde producten en supermarkten proberen hierop uiteraard op in te spelen.

We zien bijvoorbeeld dat de verpakkingen minder plastic zijn, dat er steeds meer biologische producten worden aangeboden, als ook nemen vooral groenten en fruit nemen een centraal plekje in op de winkelvloer. Dit gebeurt natuurlijk niet zonder reden.

 

Goed voor het imago

Bij veel supermarkten hoef je niet ver te lopen of je komt de groenten & fruit afdeling tegen. Wat is nu meer verwelkomend dan een schap vol lekker fruit en verse groenten? Zo krijg je onmiddellijk de indruk dat de supermarkt belang hecht aan gezonde voeding voor haar klanten.

Versheid en uitstraling van groenten en fruit zijn dus superbelangrijk voor een supermarkt. Zo wordt er bij Albert Heijn gewerkt met en benevelingssysteem waarbij er water over de producten wordt gesproeid om ze vers te houden.

Gemakkelijk voor de klant

35 procent van alle supermarktklanten hebben niet echt een plan. Ze komen eerst binnen in de supermarkt en bedenken daarna pas wat ze willen eten. Dit volgens een studie van de EfMI Business School en Rijksuniversiteit Groningen (de kracht van het schap).

Voor de klant is het dus ook een pak makkelijker om de inkopen te starten met groenten en fruit. Zo kunnen ze eerst de groenten kiezen en hier vervolgens de andere ingrediënten bijkopen.

Ook Aldi zet meer in op groenten en fruit

Bij de nieuwe ALDI-winkels in België zal het versassortiment een meer uitgelichte plaats krijgen dankzij een assortiment van verse producten vooraan de winkel. Hiermee wilt Aldi de focus leggen om een aangename winkel ervaring die gezond en vers is. Het versaanbod van Aldi zal dus één van de eerste dingen zijn die je te zien zijn in het winkel in het winkelbeeld van ALDI.  “Door onmiddellijk vooraan de winkel onze verse groenten en fruit, vers vlees, verse vis en vers bereide gerechten aan te bieden kan de winkelkar meteen gevuld worden met wat bovenaan de boodschappenlijst staat.” Aldus Koen Piessens, Managing Director Sales bij ALDI.

De wekelijkse promoties uit de Aldi Folder mogen uiteraard ook niet verdwijnen uit het beeld. De “ALDI Specials”, uit de ALDI-folder zullen worden verdeeld over twee winkelgangen.

 

De test in 5 nieuwe winkels van aldi

ALDI is niet over één nacht ijs gegaan bij het bepalen van de nieuwe winkelinrichting.

“We hebben in 5 winkels verspreid over het land een langdurige test laten lopen en die grondig geanalyseerd”, vervolgt Piessens. “De resultaten zijn goed, waardoor we de beslissing genomen hebben hier een vervolg aan te breien bij de opening van nieuwe winkels.”

In 2022 staan er ook 36 nieuwe of vernieuwde winkels op de planning die ook op hun beurt de nieuwe winkelinrichting zullen uittesten. Of deze Aldi inrichting ook naar Nederland zal komen dat valt nog af te wachten.

Foto's

Deel dit artikel