Tijdens die controles was de focus op afvaltransporten gericht. Op drie verschillende locaties, op de A7 bij Scheemda en Terwispel en op de A37 bij Zwinderen, werden in totaal 329 vrachtauto’s door de politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane en andere overheidsorganisaties onder de loep genomen.
Relatief veel verbalen, 32 stuks, werden geschreven voor technische mankementen zoals een gescheurd chassis, een gescheurde wielophanging en voor gladde banden.Acht keer werd proces-verbaal opgemaakt omdat gevaarlijke stoffen niet volgens de regelgeving werden vervoerd. Vijf milieuverbalen konden worden geschreven voor het onjuist overbrengen van afvalstoffen. Zestien vrachtwagens waren overbeladen en bij vijf trucks was de lading niet goed vastgezet. Veertien chauffeurs vielen door de mand met een niet juist functionerende tachograaf waardoor de rij- en rusttijden konden worden overtreden. Drie chauffeurs hadden de tachograaf met een magneet dusdanig gemanipuleerd dat het apparaat tijdens het rijden vastlegde dat de vrachtwagen stil stond. De belastingdienst stelde dertien keer proces-verbaal op omdat chauffeurs geen eurovignet konden laten zien. Uit de controles vloeiden nog een zestal nadere onderzoeken voort naar afvaltransporten en merkvervalsing.
In de drie noordelijke provincies werken politie, de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane, de Motorrijtuigenbelasting, de drie provincies en de Rijksdienst voor het Wegverkeer al enkele jaren samen in het toezicht op het afvaltransport.