Nederland – In een brief aan de Tweede Kamer geven de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid uitleg over het functioneren van het oude tapsysteem en de invoering van een nieuw tapsysteem. Aanleiding hiervoor was een artikel in NRC over vermeende problemen met het tapsysteem.
Willem Woelders, Hoofd Operatiën van de Landelijke Eenheid: ‘We kennen geen enkel incident waarbij mensen in gevaar waren doordat het tapsysteem niet goed werkte.’
De politie werkt sinds 2011 met een inmiddels verouderd tapsysteem. Daarom is in 2019 een nieuw systeem gekocht van het Israëlische defensiebedrijf Elbit. Willem Woelders: ‘Dit nieuwe systeem wordt helemaal op maat gemaakt voor de Nederlandse politie. Dit houdt in dat we alle Nederlandse wet- en regelgeving erin moeten verwerken. Zo moet er bijvoorbeeld een filter ingebouwd worden die gesprekken van advocaten geheimhoudt.
Omdat we alle aanpassingen handmatig doen, kost dit veel tijd. Helaas heeft de coronaperiode gezorgd voor vertraging, maar volgens onze planning heeft de politie eind dit jaar de productieomgeving klaar. Daarna gaan we het nieuwe tapsysteem invoeren, dat zal nog heel 2023 duren. Het huidige systeem kunnen we blijven gebruiken tot het zover is, de leverancier trekt niet voortijdig de stekker eruit.’
Vorige week publiceerde NRC een artikel waarin onder meer werd gesteld dat het verouderde tapsysteem veel storingen heeft en daarmee opsporingsonderzoeken in gevaar brengt. Dat laatste spreekt Woelders tegen: ‘Het is absoluut waar dat we een nieuw systeem nodig hebben en dat het oude systeem last heeft van storingen. Maar als er storingen zijn, worden deze zo snel mogelijk opgelost en direct doorgegeven aan onder andere de meldkamer en rechercheurs.
Zij zorgen dan dat ze met andere middelen hun werk alsnog kunnen doen. We kennen geen enkel incident waarbij mensen in gevaar waren doordat het tapsysteem niet goed werkte. Lastig werken is het natuurlijk wel, daarom doen we ons best om het nieuwe systeem zo snel mogelijk operationeel te krijgen.’
In het NRC-artikel staat ook dat er bij een storing informatie verloren kan gaan. ‘Maar de kans op dataverlies bij een storing is klein’, aldus Woelders. ‘Als het gebeurt, wordt dit vastgelegd in een proces-verbaal. In de meeste gevallen wordt de informatie opgeslagen, alleen kun je er op dat moment even niet bij. Dat is zeker onhandig, maar het grootste gedeelte van de opsporing gebruikt die informatie later pas, dus zorgt dit niet voor grote problemen.’
Er werken ruim zestig politiemedewerkers bij de afdeling Interceptie & Sensing. Een aantal daarvan heeft in de afgelopen maanden geklaagd over hun leidinggevende of een collega. Gert Ras, plaatsvervangend diensthoofd Dienst Specialistische Operaties (DSO): ‘We zijn direct in gesprek gegaan met de collega’s die klachten hadden, over het probleem dat ze ervaren én over een oplossing. Maatregelen volgend uit de aanbevelingen van de commissie Schneiders moeten er onder meer voor zorgen dat er meer aandacht komt voor medewerkers en hun specialismen.
Daar wachten we niet op, we doen nu al wat we kunnen en wat nodig is. Zorgen van medewerkers nemen we serieus, en ik vraag politiemedewerkers dan ook zich in openheid uit te spreken als ze ergens mee zitten.’
Hier vind je de brief die zojuist naar de Tweede Kamer is gestuurd.
‘Veel storingen’
Dataverlies
Klachten