Groningen – Wanneer je als ondernemer actief bent in de reisbranche, is de kans groot dat je te maken krijgt met internationale klanten. Als je particulieren of bedrijven in het buitenland een factuur stuurt, wil je uiteraard dat deze zo snel mogelijk betaald wordt. Helaas gebeurt dit lang niet altijd. Soms ligt dit aan de klant, maar het probleem kan ook bij jou liggen.
Mogelijk heb je bij het instellen van de betalingsmethoden geen rekening gehouden met klanten uit andere landen. Om te voorkomen dat dit voor problemen zorgt, vertellen wij je hier hoe je betalingen van internationale klanten regelt.
1. Bankoverschrijving
In Nederland worden facturen vaak betaald door middel van een bankoverschrijving. Op de factuur vermeld je het bedrag dat een klant over moet maken, evenals de zakelijke betaalrekening van jouw bedrijf. De klant is er vervolgens verantwoordelijk voor dat het geld tijdig wordt overgemaakt. Omdat een bankoverschrijving in Nederland goed werkt, denk je misschien dat je dit ook voor internationale klanten kunt gebruiken. Dit is inderdaad mogelijk, maar het is niet altijd interessant.
Wanneer een klant uit een ander land geld naar jou overmaakt, zijn hier vaak (veel) hogere kosten aan verbonden. De kosten voor een internationale transactie liggen bij veel banken namelijk een stuk hoger dan voor een binnenlandse transactie. Is de klant gevestigd in een land waar ze met een andere valuta betalen? Dan krijg je te maken met wisselkoersen. Een bankoverschrijving wordt hierdoor nog minder interessant.
2. PayPal
Vind je dat de kosten van een bankoverschrijving te hoog liggen? Dan kun je internationale klanten via PayPal laten betalen. De kans is groot dat je hier wel eens van gehoord hebt, maar toch lichten we deze betaalmethode hier nog even toe. PayPal is een online-betaalplatform dat wereldwijd wordt gebruikt voor internationale betalingen. Klanten maken het verschuldigde bedrag over op jouw PayPal-account en jij kunt het vervolgens overboeken naar jouw zakelijke rekening. Denk overigens niet dat PayPal gratis is, want ook hier krijg je te maken met transactiekosten. Wanneer je veel internationale klanten hebt, kunnen de kosten hoog oplopen. Zoek daarom goed uit of PayPal interessant genoeg is voor jouw bedrijf.
Als de kosten voor PayPal je te duur zijn, kun je op zoek gaan naar een andere internationale betalingsprovider. Doordat steeds meer bedrijven tegenwoordig internationale klanten hebben, zijn dit soort bedrijven de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. De transactiekosten liggen bij het ene bedrijf aanzienlijk lager dan bij het andere bedrijf, waardoor het loont om een vergelijking te maken. Op deze manier voorkom je dat je onnodig veel betaalt voor betalingen van internationale klanten.
3. Creditcardbetaling
Verkoop je vakanties of vliegtickets aan mensen over de hele wereld? Dan kun je ervoor kiezen om met creditcardbetalingen te werken. Eén van de voordelen van creditcardbetalingen is dat klanten profiteren van aankoopbescherming. Wanneer zij betaald hebben voor een dienst die niet geleverd wordt, kunnen zij het geld terugvorderen via de bank of creditcardmaatschappij. Als je internationale klanten met een creditcard wilt laten betalen, hoef je zelf niet per se een zakelijke creditcard te hebben. Een bedrijfsrekening openenhttps://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/producten/zakelijke-rekening/openen.html volstaat in de meeste gevallen. Met een creditcard kan er namelijk rechtstreeks geld overgemaakt worden naar een zakelijke rekening. Wil je betalingen met een creditcard accepteren? Dan is het verstandig om samen te werken met een payment service provider.