Groningen – Als het aan de Actiegroep Scootervrij ligt, gaat het gemeentebestuur van Groningen de deelscooter verbieden. De scooters zouden ervoor zorgen dat Groningers jaarlijks bijna anderhalf miljoen kilometer minder fietsen en wandelen en tegelijkertijd bijna niet bijdragen aan het uitbannen van auto’s uit de Stad.
Scootervrij berekende, op basis van cijfers uit 2020 van de gemeente en deelscooter-aanbieders, het aantal kilometer wat Groningers niet meer te voet of op de fiets maakten door het gebruik van de deelscooters. Deelscooters vervangen in de Stad zo’n 1.116.900 fietskilometers, zo stelt de actiegroep. Daarnaast zouden 350.400 wandelkilometers niet meer worden gemaakt.
In Groningen verving in 2020 iets meer dan de helft van de scooterritten (51%) een fietsrit. Zestien procent van de ritten verving een wandeling. In totaal liet achttien procent van de gebruikers de auto staan voor een rit met de scooter.
Verbod
Volgens de actiegroep gaan in Groningen opvallend veel fietskilometers verloren. “Groningen profileert zich als fietsstad. Maar deze fietsers blijken in de praktijk verleid te worden door de deelscooter: veel deelscootergebruikers maakten voorheen gebruik van de fiets. Hierdoor wordt in Groningen jaarlijks 1,1 miljoen kilometer minder gefietst.”
Molenaar roept het college dan ook op om, na mei 2023, geen nieuwe vergunningen meer te verlenen voor deelscooters in de Stad. Na deze datum evalueert gemeente Groningen of deelscooters hun mooie beloften waarmaken, om aan de hand daarvan te bepalen of en onder welke voorwaarden deelscooters mogen blijven.
“Fietsen en wandelen is gezonder, duurzamer en maakt de stad leefbaarder dan deelscooters”, stelt de actiegroep. “Als deelscooters een slechte uitwerking hebben, kunnen gemeenten ervoor kiezen om deelscooters te weren. Maar wethouders en ambtenaren laten zich inpalmen door mooie beloftes van scooterbedrijven, en daar zijn de burgers de dupe van.”