Campagne YouChoose tegen wapenbezit onder jongeren

Deel dit artikel
Persbericht Gemeente & archief foto`s

Groningen – Om het wapenbezit onder jongeren tegen te gaan, start in Groningen de campagne YouChoose. Deze campagne stelt jongeren voor de keuze: Wil je indruk maken bij je vrienden door een (steek)wapen te dragen?

Of wil je respect krijgen voor je talenten? De officiële aftrap van YouChoose is op vrijdag 4 maart bij de soos van WIJ Groningen in Lewenborg. Daar onthult burgemeester Koen Schuiling de eerste QR-tegel van de campagne.

 

Burgemeester Koen Schuiling: “Het steekwapenbezit onder jongeren neemt toe, helaas ook in de gemeente Groningen. Als burgemeester maak ik mij daar grote zorgen over. De kans is groot dat wie een wapen bij zich draagt, dat ook gaat gebruiken. Jongeren voelen zich onveilig zonder wapen, of denken dat ze meer respect krijgen als ze een wapen bij zich dragen. Maar wapens lossen niets op, ze maken de situatie alleen maar erger. Ze kunnen van kinderen daders én slachtoffers maken. Het is dus belangrijk om jongeren te motiveren om geen wapen te dragen en zich te richten op hun talenten.” Ook roept de burgemeester ouders op om dit met hun kinderen te bespreken.

 

Op verschillende plaatsen in de gemeente zijn QR-tegels geplaatst. Ze liggen op plekken waar veel jongeren komen, zoals schoolpleinen en sportveldjes in de wijken. Wie de QR-code scant, komt op de site youchoose.nl/groningen. Daar staat onder meer een driedelige reportage van presentator Zied Fargi waarin hij het fenomeen (steek)wapenbezit onderzoekt in de Groningse wijken.

Daarnaast zijn bij jongeren bekende Groningers ambassadeur voor de campagne. Via posters en social media roepen zij op, om net als zij, aan de slag te gaan met hun talent of passie. Het gaat om de kickboksers Sirano van ’t Zand van Fight Academy Groningen, wereldkampioen kickboksen Sarèl de Jong, rapper Rayvano Sabajo en Tom Klooster, die met zijn voetbaltricks veel volgers heeft op Instagram en Tiktok.

Om jongeren muzikaal uit te dagen, heeft Rayvano het eerste deel van een rap opgenomen. Wie deze track het beste afmaakt, maakt kans op een professionele studiosessie. Bij de kick-off geeft Sirano een kickboksles en Rayvano een rapworkshop. Ook later in de campagne willen gemeente, WIJ Groningen en Halt gastlessen en activiteiten organiseren, waarbij jongeren aan de slag kunnen met talenten.

De campagne YouChoose is ontwikkeld door het reclamebureau Soapbox en al succesvol ingezet in andere steden waaronder Den Haag. In Groningen werkt de gemeente samen met WIJ Groningen, de politie en Halt. De campagne duurt twee jaar.

Foto's

Deel dit artikel