Het extra spoor en zijperron komen aan de kant van de Helperzoom. Reizigers kunnen nieuwe zijperron bereiken via een trap of via de lift. Er is al een geluidsscherm geplaatst op het station.
Ook is er de afgelopen weken hard gewerkt aan een nieuwe tijdelijke trap aan de Helperzoom. De huidige trap wordt afgesloten omdat men daar bezig gaat.
Keervoorziening
Doordat de treinen vanuit Leeuwarden straks doorrijden naar station Europapark moet er een keervoorziening komen. De keervoorziening bestaat uit een aantal wissels en een zogenoemd tussenspoor. Dat betekent in de praktijk dat de machinist de trein kan stilzetten op het tussenspoor. Daar stapt hij uit de trein om naar de andere kant te lopen, om daarna weer terug te rijden richting station Groningen Europapark en station Groningen.
De keervoorziening komt tussen station Europapark en de bestaande fietstunnel vlakbij de Bloemersmaborg.
De uitbreiding van het station Europapark zou volgens de planning in 2020 klaar moeten zijn voor gebruik.