Rijden hulpdiensten ook elektrisch?

Deel dit artikel
Ingezonden artikel & Stockphoto

Regio – Duurzame mobiliteit staat momenteel hoog op de agenda, niet alleen voor particulieren en bedrijven, maar ook voor hulpdiensten.

Terwijl particulieren al gebruikmaken van elektrische modellen zoals de Renault Mégane E-Tech en de bekende Tesla’s, heeft ook UMCG Ambulancezorg enkele jaren geleden al het eerste elektrische dienstvoertuig geïntroduceerd. Het is vanzelfsprekend dat de gezondheid en zorg voor mensen vooropstaat, maar waarom zou dit niet op een duurzame manier kunnen gebeuren? Laten we daarom eens kijken naar de huidige ontwikkelingen in deze sector en ontdekken of hulpdiensten al elektrische voertuigen gebruiken.

 

Ambulancediensten

Nog lang niet alle ambulances rijden elektrisch, maar gelukkig wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Steeds meer organisaties proberen stap voor stap over te gaan naar een volledig elektrisch wagenpark, en dat is ook logisch. We weten allemaal dat ambulancediensten de hele dag door onderweg zijn. Ze maken daardoor enorm veel kilometers. De standaard en oudere ambulancewagens zijn gewoon zware dieselauto’s. Combineer dit met het aantal kilometers en dan weet je hoeveel schade zij eigenlijk veroorzaken aan het milieu. En daar moet iets aan gebeuren. Het is dan ook verstandig om de hybride auto’s over te slaan en meteen over te stappen op volledig elektrische auto’s. Gelukkig zijn steeds meer hulpdiensten hiermee bezig. De actieradius van zo’n volledige elektrische auto is soms nog een obstakel. Zo is de renault megane e-tech actieradius zeker voldoende voor de particuliere rijder, maar voor zwaardere en grotere ambulancewagens kan het nog een uitdaging zijn om ver te rijden.

Politie

Ook de Nederlandse politie staat niet stil. Zij zijn momenteel stappen aan het zetten om hun wagenpark zo veel mogelijk elektrisch te maken. Het doel? In 2025 willen ze de eerste elektrische voertuigen in gebruik nemen. Het gaat hierbij voornamelijk om de standaard voertuigen die ze gebruiken, namelijk de Mercedes-Benz B-klasse. Het is voor het eerst dat de Nederlandse politie bezig is met de aanschaf van elektrische auto’s en dat is een goede zaak. Toch worden nog lang niet alle voertuigen vervangen door elektrische auto’s. Het is namelijk onbetaalbaar om in 1 keer het hele wagenpark te vervangen. Daarnaast kunnen de producenten van elektrische voertuigen deze vraag helemaal niet aan. De levertijd renault megane e-tech en ander elektrische auto’s kan namelijk wel even duren, vooral bij grote bestellingen. Op dit moment zullen er dus ook nog benzineauto’s en hybride voertuigen gebruikt worden. En hoe zit het dan met die politiebusjes? Dat zal nog even op zich moeten laten wachten. De reden hiervoor is dat de ontwikkelingen nog niet ver genoeg zijn om ook deze overstap te maken.

Brandweer

Alle nieuwe auto’s moeten in 2035 emissievrij zijn, en in 2030 “schoner”. Om deze redenen staat ook de brandweer niet stil als het gaat om elektrisch rijden. Het is momenteel nog steeds erg lastig om grote, zware auto’s elektrisch te laten rijden, maar de ontwikkelingen gaan snel. De brandweer in Amsterdam heeft namelijk al in 2019 een elektrische brandweerwagen aangeschaft. Zij waren dan ook de allereerste in Nederland die een elektrische brandweerwagen had. In principe kan deze wagen 1 uur lang 100% elektrisch worden ingezet, dus dat is nog lang niet waar we naartoe willen. Er is dus wel nog een generator om de accu weer mee op te laten. Leuk feitje: ook de energie voor de brandweerslang komt van deze batterij. Hoe dan ook, de hulpdiensten in Nederland zijn zo langzaam de overstap maken naar elektrisch rijden, maar de ontwikkelingen in de markt hebben nog beperkingen voor grotere en zwaardere voertuigen. In de toekomst zullen we in ieder geval verbeteringen zien!

 

 

Foto's

Deel dit artikel