Groningen – Als het goed is, houden bijna alle bedrijven zich bezig met marketing, waaronder ook online marketing. Een online marketing bedrijf is daarin net iets anders, omdat zij zich alléén specialiseren in online marketing, en dan juist voor andere bedrijven. Binnen de online marketing zijn er verschillende vakgebieden, waar verschillende specialisten zich mee bezig houden.
Hieronder valt onder andere zoekmachine-optimalisatie, betaalde advertenties, of social media marketing. Gelukkig zijn er voor marketeers ook verschillende marketing tools die hen helpen bij het verbeteren van de online aanwezigheid van hun klanten. In dit blog lichten we er een aantal toe.
Google Analytics
Dit was eerder Universal Analytics of UA, maar dit is tegenwoordig overgegaan op Google Analytics 4 of GA4. Dit is een webanalyse service van Google die statistieken en informatie van een website bijhoudt en daarover rapporteert. Zo houdt het bijvoorbeeld het aantal bezoekers van websites bij, hoe lang deze bezoekers zich op de website bevinden, en welke pagina’s ze hebben bekeken. Voor marketeers is dit waardevol, omdat dit inzicht geeft in welke pagina’s op de website interessant zijn, en welke pagina’s nog geoptimaliseerd zouden kunnen worden om mensen engaged te houden.
Keyword Planner
Er zijn verschillende varianten van deze marketing tool. Zo is er een Google variant, maar heeft Ahrefs hier ook een versie van. Wat deze verschillende versies gemeen hebben, is dat het een hulpprogramma is dat inzicht geeft in welke zoekwoorden er mogelijk relevant zijn. Deze kunnen dan gebruikt worden voor SEO, zodat geïnteresseerden naar de juiste pagina van je website geleid worden op een organische manier, of door advertentiecampagnes in te zetten op bepaalde zoektermen.
SEMrush
Deze tool is voor de analyse van de zoekmachineposities van je eigen site ten opzichte van concurrenten. Ook hier kan je zoekwoorden onderzoeken. Deze tool geeft ook een duidelijk overzicht van de prestaties van je website door weer te geven hoe hoog je pagina’s ranken op basis van de zoekwoorden die je gekozen hebt om te monitoren. Deze zoekwoorden zullen dan waarschijnlijk gebaseerd zijn op de resultaten die je hebt verzameld door een Keyword Planner.
E-mailmarketing tool
Voorbeelden hiervan zijn ActiveCampaign of MailChimp. In deze online omgevingen kan je workflows ontwerpen die inspelen op de behoeften van de klant. Zo kan je je e-mailmarketing automatiseren en gun je jezelf meer tijd om andere marketingwerkzaamheden op te pakken.
Laat je informeren
Dit is slechts een tipje van de sluier met betrekking tot alle mogelijk beschikbare marketing tools. Over het algemeen zijn de tools niet ingewikkeld om mee te werken, maar omdat er per vakgebied meerdere mogelijkheden zijn, is het wel verstandig om je goed in te lezen voor je een keuze maakt. Het gebruik van deze tools kan dan ook bijdragen aan het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van de digitale marketingactiviteiten. Dit gebeurt door bedrijven inzicht te geven in het gedrag van de doelgroep en de mogelijkheid aan te bieden om sneller te reageren op veranderingen van de markt. Echter geldt: als je écht het meeste uit alle marketing tools wil halen, overweeg dan om een online marketing bedrijf in te schakelen om je hiermee te helpen. Zij kennen deze tools tenslotte als beste.