Groningen – Veel coronamaatregelen zijn inmiddels verleden tijd en we keren zo langzamerhand weer terug naar het normale leven. Veel eigenaren van bedrijven en organisaties hebben het niet makkelijk gehad gedurende de meer dan twee jaar durende coronacrisis.
Dit geldt ook voor Lorraine Luchjenbroers van het Groningse Vital Solutions, een organisatie die zich voornamelijk richt op Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Nu we terug gaan naar normaal, is het voor haar tijd om de balans op te maken: ‘Voor mijn gevoel zijn we echt in een enorme rollercoaster terecht gekomen.’
Veel veranderingen en uitdagingen
Bij Vital Solutions hebben ze tijdens de coronacrisis te maken gehad met aardig wat veranderingen en uitdagingen. De onderzoeken die ze bij Vital Solutions aanbieden, worden namelijk vooral fysiek uitgevoerd. Medewerkers moeten daarvoor dus naar de werkvloer komen.
‘Opdrachten werden in het begin massaal geannuleerd of uitgesteld, organisaties schoten volledig in de paniek stand. Begrijpelijk, want er was enorm veel onzekerheid. Binnen een week na de eerste persconferentie stortte onze omzet volledig in’, aldus Luchjenbroers.
Ondanks deze tegenslag zijn ze niet bij de pakken neer gaan zitten. ‘We zijn echt in de corona-actiestand geschoten. Zo hebben we aan het begin een online leefstijlprogramma gelanceerd via social media’, vertelt Luchjenbroers. ‘Dat is bijzonder goed gaan lopen, waardoor we de salarissen en vaste lasten konden blijven betalen.’
Locatie-onafhankelijk werken
Ook hebben ze met een creatieve blik naar hun dienstenpakket gekeken om de onderzoeken locatie-onafhankelijk te maken. ‘We hebben een mobiele onderzoeksunit aangeschaft. Zo kunnen we altijd onderzoeken uitvoeren, ongeacht of medewerkers nu thuiswerken of op kantoor zijn. Ook zijn we meer op online onderzoek gaan focussen. Zo zetten we de digitale vragenlijsten nu ook los in.’
Dit laatste hebben ze bijvoorbeeld gedaan in hun zogeheten E-PMO. Dit is een digitale variant van het reguliere Preventief Medisch Onderzoek. Medewerkers kunnen in een unieke online omgeving speciaal voor hen geselecteerde vragenlijsten invullen. Na afloop hebben ze meteen inzicht in hun resultaten én krijgen ze concrete adviezen.
Van verbazing naar dankbaarheid
Luchjenbroers kijkt met verbazing terug op de afgelopen periode. ‘De hele coronaperiode voelt af en toe nog steeds een beetje onwerkelijk. Voor mijn gevoel zijn we echt in een enorme rollercoaster terecht gekomen’, aldus Luchjenbroers.
Gelukkig lijkt het nu allemaal weer positiever voor Vital Solutions. ‘De laatste zes maanden zitten we weer enorm in de lift. We hebben volop mooie opdrachten gekregen en onlangs weer een nieuwe collega in dienst kunnen nemen.’
Mede daardoor overheerst voornamelijk een gevoel van dankbaarheid. ‘We zijn deze periode goed doorgekomen en we staan er beter voor dan twee jaar geleden. Ik besef me heel goed dat dat niet voor elke ondernemer geldt. Mijn doel is om gewoon op de huidige voet verder te gaan. Als ik de komende decennia mag blijven doen wat ik nu doe en met het team wat we nu hebben, dan prijs ik mezelf gelukkig’, besluit Luchjenbroers.