Groningen – De kerstdagen komen eraan, wat betekent dat je snel nog een cadeau online scoort voor je vrienden, familie of collega´s. Het online winkelen heeft een enorme vlucht genomen: in 2020 werden er meer dan 778 miljoen pakketten besteld. Deze massale stroom aan pakketten zorgt er helaas ook voor dat er wel eens wat mis gaat bij de bezorging. Gemiddeld blijkt dat bijna tien procent van de pakketten niet, te laat of beschadigd arriveren bij de klant. Wat kun je echter doen als je pakket kwijt raakt of kapot is? In dit artikel lees je alles over juridisch advies bij kwijtgeraakte pakketjes.
Pakket kwijt? Neem contact op met de webshop
Vaak weten consumenten niet direct bij wie ze terecht kunnen voor een kwijtgeraakt pakket: de webshop of de pakketbezorger? Het juiste antwoord hierop is de webshop. Zij hebben namelijk de verantwoordelijkheid om het pakket op een correcte manier bij jouw thuis te bezorgen. De webshop sluit een contract af met de vervoerder, dus zij dienen bij problemen met de bezorging hen aan te spreken. Als een pakket dus kwijt is geraakt, benader je de webshop om te melden dat het artikel niet is geleverd. Zij dienen vervolgens een passend alternatief te bieden. Hoe webshops reageren, verschilt enorm. De ene webwinkel vraagt je nog een paar dagen te wachten in de hoop dat het pakket alsnog arriveert, terwijl de andere webshop direct het aankoopbedrag terugstort of een nieuw item van het gewenste product toestuurt.
Gebruik maken van je herroepingsrecht
Krachtens de Wet koop op afstand heb je 14 dagen bedenktijd op het bestelde product. Is het artikel toch niet wat je ervan verwacht, dan mag je de koopovereenkomst ontbinden en dien je het voldane aankoopbedrag terug te krijgen van de webshop. Dit geldt ook in het geval je pakket kwijt is geraakt en je het artikel nooit hebt ontvangen. Als de webshop dus niet meewerkt aan een geschikt alternatief, stuur je een mail of aangetekende brief waarin je de webshop laat weten de koopovereenkomst te ontbinden. Geef in de brief aan dat je hen een termijn van 14 dagen geeft om het aankoopbedrag terug te storten.
De wettelijke garantie op een beschadigd product
Heb je een artikel besteld en gaat dit binnen de garantieperiode van zes maanden kapot? Dan heb je binnen deze termijn recht op kosteloze vervanging of reparatie. Dit wordt de wettelijke garantie genoemd. De wet gaat er namelijk van uit dat als een bepaald product binnen deze periode stuk gaat, het al niet goed functioneerde op het moment dat je het aanschafte. Tenzij de webshop kan aantonen dat het artikel door jou op een verkeerde manier is toegepast, heb je recht op gratis vervanging of reparatie.
Aanvullende garantie op een beschadigd product
Webshops en fabrikanten bieden in sommige gevallen aanvullende garantie aan. Dit kan zowel een gratis extraatje zijn als een winkelgarantie die je erbij kunt kopen. Deze aanvullende garantie mag echter nooit het wettelijk recht op garantie inperken. Als je al volgens de wet recht op kosteloze reparatie of vervanging hebt, kan de aanvullende garantie hier niet plotseling eisen aan stellen. Een voordeel van de aanvullende garantie is dat de termijn wordt verlengd waarbinnen je niet hoeft te bewijzen dat je het product op een normale wijze hebt gebruikt. Deze periode duurt dan bijvoorbeeld één of twee jaar in plaats van zes maanden. De verkoper kan uiteraard wel onderzoeken of je het product niet zelf hebt beschadigd. Als de webshop dit kan aantonen, vervalt het garantierecht, zowel wettelijk als aanvullend.
Winkeliersgarantie versus fabrieksgarantie
De fabrikant biedt soms een uitstekende aanvullende garantie op een product, zoals een koelkast of een laptop. Uiteraard kun je hier bij een beschadigd artikel een beroep op doen. Houd echter wel in het achterhoofd dat de webshop nog altijd verantwoordelijk is voor het bieden van een geschikte oplossing. Je hebt namelijk een koopcontract afgesloten met de verkoper, niet met de fabrikant. De fabrikant heeft dan ook de mogelijkheid om minder voordelen te bieden dan in de wet vermeld staat of voorwaarden te verbinden aan de aanvullende fabrieksgarantie. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het rekenen van onderzoekskosten.
Stuur een aangetekende brief naar de webshop
Is het artikel kapot, neem dan contact op met de webshop. Als de webwinkel niet direct een oplossing biedt, kun je een aangetekende brief of e-mail sturen waarin je verzoekt dat het artikel binnen een redelijke termijn wordt gerepareerd of vervangen. Als de reparatie een langere termijn in beslag neemt dan drie weken, kun je verzoeken om leenapparatuur. Als de verkoper echter niet het product wilt vervangen of repareren, ontbind je de koopovereenkomst en vraag je het aankoopbedrag terug. Als je het artikel wel wilt houden ondanks de beschadiging, doe je een verzoek tot prijsvermindering. De webshop moet dan een gedeelte van het aankoopbedrag terugstorten.