Nuis – Bij Nuis zag de politie(Team Verkeer) een combinatie van een bestelauto met daarachter gekoppeld een ongeremde en onbeladen aanhangwagen over de A7 rijden.
Als eerste viel hun op dat de aanhangwagen was voorzien van een kentekenplaat die niet overeenkwam met het kenteken van het trekkende voertuig. Voorts zagen zij dat de verplichte hulpkoppeling niet op de juiste wijze was aangebracht.
Tijdens de staandehouding bleek ook nog dat de houten bodemplaat van de aanhangwagen deels was doorgerot en dat de richtingaanwijzer aan de rechter voorzijde van het trekkende voertuig ontbrak.
De hulpkoppeling is in feite vaak een stevige staalkabel (of ketting) die vast aan de dissel van de aanhangwagen bevestigd is. Deze hulpkoppeling dient na aankoppeling van de aanhangwagen te worden vastgemaakt aan een vast deel van het trekkende voertuig (bevestigingsoog, kabelklem, etc) en heeft tot doel om de aanhangwagen achter het trekkende voertuig te blijven meeslepen in het geval dat de koppeling van de aanhangwagen loskomt van het trekoog.
Wij zien deze overtreding vaak bij bestuurders die niet regelmatig met een aangekoppelde (al dan niet geleende/gehuurde) aanhangwagen rijden.
Zorg er voor dat de hulpkoppeling deugdelijk is bevestigd aan een vast deel van het trekkende voertuig. Mocht de hulpkoppeling te kort zijn, dan kan men eventueel een stevige ketting, die in staat is om het totaal gewicht van de aanhanger met lading te kunnen torsen, gebruiken.
De bestuurder kreeg 1 beschikking m.b.t. de hulpkoppeling aangezegd. Ten aanzien van de overige overtredingen werd gewaarschuwd en nadere uitleg gegeven. De richtingaanwijzer bleek in het voertuig aanwezig te zijn maar was van zijn plek losgekomen en om verlies te voorkomen, had de bestuurder hem verwijderd. De hulpkoppeling kon alsnog ter plaatse met een karabijnhaak op de correcte wijze worden bevestigd.
Bij geremde aanhangwagens mag er geen hulpkoppeling worden gebruikt en dient de veel dunnere breekkabel van de losbreek reminrichting aan een vast deel van het trekkende voertuig te worden bevestigd. Hierbij heeft de kabel tot doel om het remsysteem van de aanhangwagen in werking te stellen indien deze van de trekhaak los komt.