De fietsende ambulancezorg uit Drenthe wordt steeds vaker ingezet bij grotere publieksevenementen, zowel in de thuisprovincie als tegenwoordig ook in de aangrenzende regio’s Groningen en Friesland. Dus zowel bij bijvoorbeeld de TT van Assen als de Run van Winschoten en de Sneekweek of de feesten in het centrum van Emmen of tijdens de Zuidlaarder Markt en de Cascaderun in Hoogeveen. “Het bike-team is een volwassen onderdeel van onze ambulancezorg geworden,” zegt Roelof Schoonbeek, hoofd van de Drentse ambulancezorg. “En het nieuwe materieel sluit daar nu goed bij aan.”
De ambulance-bikers zijn in staat om zich snel door grote mensenmassa’s te bewegen. “Maar niet alleen dat, de inzet van een bike-team zorgt ook voor het behoud van rust in een mensenmassa wanneer er een hulpverlening is. Een grote gele ambulance is langzaam en trekt juist veel mensen aan en bevordert zo in feite onnodige onrust.”
De nieuwe ambulancefietsen zijn speciaal voor het UMCG-team gebouwd. Samen met fietsspecialist Klaas Almoes van Egbert Egberts en spuiter Martijn Groenewold uit Borger heeft het team stoer maatwerk gerealiseerd. Van licht en wendbaar en toch heel erg stevig tot aan der4tig versnellingen en fietsbanden die zichzelf direct repareren bij een lek, zodat gewoon kan worden doorgefietst, vertelt Elrik Rotman, ambulanceverpleegkundige en al jaren lid van het bike-team. “En ze hebben een opvallend uiterlijk.” De basis is van de nieuwe fietsen is een zeer hoogwaardig ATB-frame. “Met onze eerste fietsen hebben we de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan wat handig is en wat niet. Zo hebben we niet alleen technisch perfecte fietsen gekregen, maar hebben we ook de medische uitrusting kunnen perfectioneren. Een fiets met rode en een fiets met blauwe tassen, met ieder een speciale inhoud. Je grijpt dan nooit meer mis.”
Natuurlijk zijn de nieuwe fietsen voorzien van blauwe lichten op het stuur en van een sirene. “Maar we kunnen ze straks ook gebruiken om een afzetting te maken rond een plek waar we aan het werk zijn. Daarvoor krijgen de fietsen aan het zadel een uittrekbaar afzetlint. Dat is vaak gewoon nodig, hebben we geleerd,” zegt Elrik Rotman, voor hij wegfietst op de nieuwe aanwinst.