Veiligheidscampagne ‘Je hebt meer in huis dan je denkt!’

Deel dit artikel
BrandweerGroningen.nl
Groningen - Vanochtend 23 september vond de feestelijk start van ‘Je hebt meer in huis dan je denkt!' plaats in de brandweerkazerne te Groningen.

 Naast inwoners, bestuurders en vitale ketenpartners van Veiligheidsregio Groningen was de pers ook uitgenodigd. De campagne is erop gericht inwoners voor te bereiden op een noodsituatie, zoals een brand, stroomstoring, aardbeving of een (dreigende) overstroming. Op deze manier kunnen inwoners hun zelfredzaamheid vergroten. Tijdens de bijeenkomst werd de Risicowijzer overhandigd aan de inwoners Mariska, Marina, Yonnick, Freddi en Siewert. En werden de posters van de inwoners die centraal staan in de campagne onthuld. De campagne duurt tot 23 december.

 

Risico’s

De heer van Zuidam, directeur Veiligheidsregio Groningen en commandant van Regionale Brandweer Groningen nam als eerste het woord: ‘Het leven is vol met risico’s; zonder risico’s is het geen leven. Maar wat voor de één een risico is, hoeft dat nog niet te zijn voor de ander. Het is goed dat we weten dat er risico’s zijn en het is goed dat we ons daarop voorbereiden.

 

Bewustzijn

De heer Groot, portefeuillehouder Crisisbeheersing en Risicocommunicatie en in het dagelijks leven burgemeester van Delfzijl, sprak verder over het belang van Risicocommunicatie. ‘Nog niet zo lang geleden werden de inwoners niet gewezen op de risico’s, omdat men dacht dat mensen daar bang van zouden kunnen worden. Sinds een jaar of vijf vinden we dat mensen er recht op hebben om te weten wat de risico’s zijn. En we geven er gelijk een handelingsperspectief bij. De bestuurder moet daar zijn verantwoordelijkheid in nemen, maar er wordt ook een bijdrage vanuit de samenleving gevraagd.’
De heer Groot vertelt dat de campagne is gebaseerd op de landelijke campagne, maar dat Groningen met ‘Je hebt neer in huis dan je denkt!’ hierin z’n eigen weg kiest: ‘De inwoners vertellen hun verhaal.’

 

Social media

Vernieuwend is ook dat er voor de social media een grote plaats is ingeruimd. Belangrijkste boodschap van de campagne: Ben je bewust van de risico’s in jouw omgeving en weet ook wat je er zelf en samen met anderen aan kunt doen. In de campagne vertellen vijf inwoners, die zelf een (dreigende) noodsituatie hebben meegemaakt, op de website risicowijzer.groningen.nl hoe dit voor hen was en hoe ze zich nu voorbereiden op een noodsituatie.

Volg de ontwikkelingen rondom de campagne en reacties van inwoners op https://twitter.com/VRgroningen(#risicowijzer) en Facebook. Vergeet dan vooral niet uw reactie achter te laten.

 

Risicowijzer

 

Alle huishoudens in de provincie Groningen ontvangen donderdag 26 september de Risicowijzer: een kaart met daarop de belangrijkste noodsituaties met tips wat inwoners zelf bij zo’n situatie kunnen doen. Handig om door te nemen en te bewaren. Er is ook een uitgebreide versie van de Risicowijzer. De Risicowijzers zijn te downloaden of op te vragen bij Veiligheidsregio Groningen of bij de eigen gemeente. Op de website en in de uitgebreide versie staat meer informatie over wat te doen in geval van een noodsituatie en de voorbereiding daarop.

 

 

Foto's

Deel dit artikel