De machinist blies 445 ug/l (1 promille) waar de limiet ligt op 220 ug/l (0,5 promille).
Hiermee is de Groningse de eerste machinist die is betrapt op het overschrijden van de limiet van 0,5 promille sinds de invoering van de alcoholcontroles in 2009, die de Dienst Spoorwegpolitie samen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) uitvoert. De Groningse legde de blaastest af in de passagierstrein van een noordelijke vervoerder die ze bestuurde en is daarop aangehouden. Uit de verklaring van de machinist bleek dat ze tijdens haar diensttijd geen alcohol had genuttigd, maar nog onder invloed was van haar alcoholconsumptie op de zondagavond.
De Spoorwegpolitie maakte procesverbaal op tegen de machinist en legde haar bovendien rijverbod op van vier uur. Het Openbaar Ministerie bepaalt de hoogte van de boete. De Spoorwegpolitie van het KLPD voert sinds 2009 maandelijks in samenwerking met de IVW onaangekondigd alcoholcontroles op en rond het spoor. Sindsdien zijn ruim 1200 medewerkers in het veiligheidsproces op en het rond het spoor gecontroleerd. Naast procesleiders perron worden veiligheidsfunctionarissen als machinisten, treindienstleiders en rangeerders getest.
De IVW is aangewezen als toezichthouder van de Spoorwegwet en onderliggende regelgeving. Na een voorval in 2008 heeft de inspectie in 2009 het onderwerp 'alcohol op het spoor' op de agenda gezet. De inspectie richt zich vooral op de spoorwegbedrijven en hun beleid ten aanzien van alcoholgebruik en gebruik van andere stoffen die het functioneren van een persoon kunnen beïnvloeden. Naast alcoholcontroles op het spoor, controleert het KLPD ook vliegers en cabinepersoneel op luchthavens, chauffeurs op de weg en schippers op alcoholgebruik. Hiermee wil het KLPD de veiligheid in het water-, weg-, spoor- en luchtverkeer vergroten.