Landelijk – De landelijke storing in het telefoonsysteem van ProRail, die donderdagavond zorgde voor het stilleggen van alle treinen in Nederland, werd veroorzaakt door een storing in een telefooncentrale in Rotterdam. Dat blijkt uit een eerste onderzoek van de spoornetbeheerder. Meldt Oogtv.nl vrijdagmiddag op hun site.
Volgens ProRail laten de eerste voorlopige onderzoeksresultaten zien dat de storing van donderdag een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei. Net als in mei liep één van de twee telefoonservers, gevestigd in Amsterdam en Rotterdam, vast en werkte ook de lokale back-up niet. Als één serverlocatie niet werkt, schakelt het systeem over naar de andere stad. In mei lukte dat ook niet, maar donderdag lukte het overschakelen wel. Maar volgens ProRail zat er vertraging in deze omschakeling, waardoor het treinverkeer opnieuw stilgelegd moest worden.
“We betreuren de opnieuw ontstane hinder voor reizigers en vervoerders”, zo schrijft ProRail over de storing. “We willen de onderste steen boven halen en doen uitgebreid onderzoek naar de precieze oorzaak van de storing en hoe we met de gevolgen daarvan zijn omgegaan.”
De definitieve resultaten van het onderzoek worden later door de spoornetbeheerder bekend gemaakt.