Campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’

Deel dit artikel
VVN
Ter Apel – 30  augustus 2022 – De eerste schoolweken zijn aangebroken. Dit betekent in de praktijk meer verkeersdrukte en doorgaans helaas ook een ongevalspiek onder fietsende scholieren. Om het aantal ongevallen in deze periode terug te dringen roept Veilig Verkeer Nederland de hulp in van het bedrijfsleven. Vandaag delen VVN-vicevoorzitter Corina van Rijn en TotalEnergies Country Chair Robert Joore in het kader van ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ tips uit aan de klanten van het TotalEnergies servicestation in Ypenburg.
“Verkeersveiligheid is één van de speerpunten van het wereldwijde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen beleid van TotalEnergies en we leggen daarbij veel nadruk op initiatieven die gericht zijn op jongeren. Onze samenwerking met VVN binnen deze zo belangrijke campagne sluit hierbij naadloos aan. Samen doen we een beroep op de automobilist om de snelheid in de schoolomgeving en op schoolroutes aan te passen. Niet alleen in deze periode maar het gehele jaar”, aldus Robert Joore.
VVN vice-voorzitter Corina van Rijn; “De participatie van onze hoofdpartner TotalEnergies in de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ is zeer waardevol omdat wij op deze manier de automobilist, de primaire doelgroep van onze campagne, rechtstreeks bereiken via de servicestations. Snelheidsreductie is de grootste bijdrage die automobilisten in de periode direct na de zomervakantie kunnen leveren. En daar attenderen wij hen schouder aan schouder op”.  
Een logische samenwerking

De samenwerking met partner TotalEnergies binnen de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ is een logische omdat deze zich rechtstreeks richt op de automobilist. Via haar eigen TotalEnergies servicestations. Maar ook via het mediakanaal van Veilig Verkeer Nederland van ruim 200 borden op rust-en verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen wordt de campagne nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. TotalEnergies biedt de gasten op de servicestations gelegen binnen de bebouwde kom en in de nabijheid van scholen actief de campagneflyer aan. Daarnaast wordt via de narrow casting beeldschermen op de servicestations aandacht gevraagd voor dit belangrijke onderwerp.

Automobilisten aan zet
Automobilisten kunnen fietsende scholieren helpen door schoolzones en -omgevingen te mijden. Als dat echt niet kan dan vraagt Veilig Verkeer Nederland de bestuurders om met gepaste snelheid te rijden. Tot slot roept Veilig Verkeer Nederland scholieren en hun ouders op om de fiets te controleren op gebreken, zodat kinderen met een veilige fiets naar school gaan.
Jonge fietsers de dupe
De ongevallen piek onder scholieren na de zomer is nog steeds zichtbaar, maar voornamelijk onder 11/12 jarigen. Onder deze groep scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de weken na de zomervakantie bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. In 2021 werden er 6.700 8-14 jarigen naar aanleiding van een fietsongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. In bijna twee derde van de gevallen had het slachtoffer ernstig letsel (61%). Bijna één vierde (23%) van de fietsongevallen vond plaats in de maanden augustus en september samen (1.500)*.
Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Het campagnebeeld bestaat daarom uit een snelheidsmeter waar scholieren aan hangen. De boodschap: Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan.
Bedrijven pakken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid 
Dat onveilig verkeersgedrag door de sociale omgeving steeds vaker wordt afgekeurd, is volgens Veilig Verkeer Nederland goed op te maken uit de toenemende betrokkenheid van bedrijven. Zo steunen naast VVN’s partner TotalEnergies ook Univé, Athlon Nederland, TomTom en Flitsmeister de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. Ieder op zijn eigen manier en via zijn eigen media-kanalen.

Foto's

Deel dit artikel