Controles op landbouwverkeer

Deel dit artikel
Groningen - Afgelopen weken zijn veel boeren druk geweest met bemesting van hun grond. De komende weken staan in het teken van poten, zaaien en maaien.

Dat betekent dat er weer meer landbouwverkeer op de weg is. Aanleiding voor de politie om ook weer meer te controleren. Niet om boeren dwars te zitten, maar wel om de verkeersveiligheid te vergroten.

Ernstige gevolgen Ongevallen met landbouwverkeer hebben vaak ernstige gevolgen. Uit de cijfers blijkt dat het landbouwverkeer in de provincie Groningen ongeveer 2% van alle dodelijke aanrijdingen in de provincie veroorzaakt.

Dit terwijl dit verkeer lang niet 2% van het totale verkeersaanbod is. Het landbouwverkeer heeft dus een onevenredig hoog aandeel in de aanrijdingen met dood of zwaar lichamelijk letsel als gevolg. In 2009 waren bij drie dodelijke ongevallen landbouwvoertuigen betrokken. Bij ongevallen met landbouwvoertuigen is het niet voldoen aan de eisen die aan het landbouwverkeer gesteld zijn, vaak mede oorzaak van het ongeval. Dan gaat het om gebreken aan de verlichting, uitstekende delen, kapotte of ontbrekende spiegels, te brede lading en afvallende lading. Controlepunten De politie controleert landbouwverkeer voor de veiligheid van de landbouwers zelf, maar ook voor de veiligheid van het overige verkeer. De controles zijn onder anderen gericht op de volgende punten: * Afmetingen: afwijkende maatvoering, waardoor het voertuig voor het overig verkeer een groter obstakel is. Indien er een ontheffing is, wordt gecontroleerd op naleving van de voorwaarden in de ontheffing.

* Massa: er wordt gecontroleerd op overschrijding van de max. aslasten dan wel max. massa’s. * Lading: losse lading kan gaan schuiven en daardoor gevaar opleveren. Afwaaiende lading levert gevaar op voor overig verkeer, met name voor motoren. Graan op de weg resulteert elk jaar weer in glijdende motorrijders. * Scherpe delen: scherpe, uitstekende delen, kunnen bij een aanrijding extra letsel toebrengen. * Spiegels: ook veel landbouwverkeer kent een ‘dode hoek’. Uit statistieken blijkt dat veel aanrijdingen ontstaan, terwijl een landbouwvoertuig afslaat op het moment dat het voertuig wordt ingehaald. * Remmen: combinaties worden steeds groter en zwaarder, wat vraagt om controle van de remmen. Aanhangwagens zijn te vaak niet beremd of de reminrichting kan niet worden aangesloten op het remsysteem van het trekkende voertuig. Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties. * Algemeen: verlichting, richtingaanwijzers, reflectoren, remlichten, voldoende zicht, (laad)gewicht. Terugdringen verkeersongevallen In sommige gevallen wordt een overtreding afgehandeld met een bekeuring. In die gevallen dat een voertuig de verkeersveiligheid in het gevaar brengt, is vaak het stilzetten van het voertuig of de combinatie een gevolg.

De politie hoopt door de voortgang van deze controles het aantal verkeersongevallen, waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken, terug te dringen en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te vergroten.

Deel dit artikel