Daarnaast moesten in 646 gevallen slachtoffers voor behandeling naar het ziekenhuis worden vervoerd. Deze cijfers werden onlangs bekendgemaakt door Rijkswaterstaat.
Aantal ongelukken waarschijnlijk hoger
Overigens is er een redelijke kans dat het aantal ongelukken nog hoger ligt, omdat niet elk ongeluk ook daadwerkelijk geregistreerd wordt. Als een voertuig bijvoorbeeld even op basis van een kortstondige lening wordt gebruikt is het goed voorstelbaar dat zaken bij niet ernstige ongelukken onderling worden afgehandeld zodat de oorspronkelijke eigenaar van het voertuig niet met verzekeringsperikelen wordt opgezadeld.
Blackspots geven risicolocaties weer
De gegevens van Rijkswaterstaat laten ook duidelijk zien waar zich specifieke blackspots bevinden. Dat zijn in eerste instantie plekken in de stad waar in 3 jaar tijd 10 of meer ongelukken plaatsvonden. Daarnaast worden in het overzicht ook locaties als blackspot aangemerkt als er zich 6 of meer ongelukken voordeden waarbij een aansluitend ziekenhuisbezoek noodzakelijk was. In heel Nederland blijken met name kruispunten deel uit te maken van de lijst met blackspots waar dodelijke ongevallen plaatsvinden en het betreft dan met name kruispunten binnen de bebouwde kom.
Gevaarlijke kruispunten in Groningen
Ook in Groningen blijken een aantal kruispunten zogenoemde blackspots te zijn. Met name het kruispunt Stockholmstraat, Bornholmstraat, Kotkastraat werd in
dat kader als zeer gevaarlijk aangemerkt. Daar werden in drie jaar tijd maar liefst 30 ernstige auto-ongelukken geregistreerd. Inmiddels heeft de gemeente de situatie op dit kruispunt aangepakt, waardoor het aantal ongelukken sterk is afgenomen. Andere gevaarlijke kruispunten in de stad zijn het kruispunt Damsterdiep, Europaweg, het kruispunt Atoomweg, Hoendiep, het kruispunt Aweg en het kruispunt Johan van Zwedenlaan.
Bij 65 procent van het aantal Groningse ongevallen waren een of meerdere personenauto’s betrokken. Van de situaties waarvan de oorzaak van het ongeval bekend was bleek 47 procent uit flankongevallen te bestaan.
Landelijke stijging aantal verkeersdoden
Landelijke cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek laten overigens zien dat het aantal verkeersongelukken waarbij dodelijke slachtoffers vallen een stijgende lijn vertoont. Dat is een opvallende trendbreuk, aangezien het aantal mensen dat ten gevolge van een verkeersongeval overlijdt sinds 1989 praktisch elk jaar verder afnam.
De grootste toename werd in de provincie Noord-Brabant geregistreerd, waar het aantal verkeersdoden vorig jaar van 98 naar 150 steeg. In de provincie Groningen vielen daarentegen in diezelfde periode juist minder verkeersdoden. In 2017 waren dat er nog 25 en vorig jaar 22.
Type auto speelt een rol
Tenslotte leverde het Verbond van Verzekeraars nog enkele opvallende gegevens af over de kleuren en merken auto’s die vorig jaar het vaakst bij een aanrijding betrokken zijn. Mogelijk kan deze informatie actuele autokopers beïnvloeden als ze met of zonder lening op het punt staan om een nieuwe wagen aan te schaffen. In de top 5 blijken bestuurders van roze auto’s relatief de meeste brokken te maken, gevolgd door bruin en crème gekleurde wagens.
Op plaats 4 en 5 prijken de kleuren zwart en grijs. De schadestatistieken tonen verder aan dat mensen die in een Chevrolet rijden relatief gezien het meest met ongelukken te maken hebben. De top 5 met automerken wordt achtereenvolgens met Suzuki, Mercedes-Benz, Mitsubishi en Toyota compleet gemaakt.