Groningen – Als het aan de NS ligt, komt er volgend jaar een extra spitstrein tussen Groningen en Assen. Daardoor rijden er dan vier Sprinters per uur tussen Groningen en Assen in de spits. Daarnaast wil NS dat Intercity’s tussen Groningen en Zwolle in de vroege ochtend en laat op de avond niet op alle tussengelegen stations laten stoppen.
Dat blijkt uit de Adviesaanvraag Dienstregeling voor 2024 die de NS donderdag naar de vertegenwoordigers van reizigers- en consumentenorganisaties heeft gestuurd.
In de spitsuren rijdt NS met een aanvullende spitstrein tussen Groningen en Assen, waardoor er vier Sprinters per uur rijden tussen Groningen en Assen in de spits. NS start de spitstrein in de ochtend wel een half uur later op vanuit Assen. In plaats daarvan rijdt er aan het einde van de ochtendspits juist een extra trein tussen de Drentse en Groningse hoofdsteden in beide richtingen.
Daarnaast wil de NS verschillende Intercity’s tussen Groningen en Zwolle in de vroege ochtend of de late avond niet meer op elk tussengelegen station laten stoppen. Dat betekent dan dat deze treinen de stations Groningen Europapark, Haren, Beilen, Hoogeveen en misschien ook Meppel gaan overslaan. Daar komen dan extra losse ritten met Sprinters voor terug.
Ook wil NS dat er op zondag tussen 10.00 uur en 16.00 uur elk half uur een Sprinter gaat rijden tussen Groningen Zwolle. De treinvervoerder denk daarmee een flinke verbetering door te voeren voor Hoogeveen.