Landelijk – Sinds de aankondiging van de helmplicht (die sinds 1 januari van kracht is) zie je ze steeds vaker op de openbare weg, fatbikes. Met name onder jongeren groeit de populariteit van dit elektrische vervoersmiddel. Dit komt vooral omdat je, in tegenstelling tot scooters, op deze elektrische fiets nog geen helm hoeft te dragen.
Hiermee reist de vraag: hoe veilig is de dit vervoersmiddel en gaat de fatbike de scooter vervangen?
Wat is een fatbike?
De fatbike (ook wel fat-tire bike of snowbike genoemd) werd oorspronkelijk veel gebruikt als een off-road fiets met grote banden. Het idee achter dit design met brede banden is dat je er gemakkelijk mee kan rijden op moeilijk terrein zoals sneeuw, zand moeras of modder. Maar tegenwoordig zijn de fatbikes van dit ruige landschap ook de stad binnen gefietst, waar we in een korte tijd een rappe toename zien in de aanschaf van dit vervoersmiddel.
Dit komt door 3 belangrijke voordelen die, met name jonge consumenten, in de fiets zien:
- In tegenstelling tot scooters en snorfietsen hoef je op een fatbike geen helm op;
- Er zit daarnaast geen leeftijdsgrens op het kopen van een fatbike;
- En ten slotte heb je geen rijbewijs nodig om er op te rijden.
Makkelijk op te voeren
Daarnaast zien jongeren ook nog een ander voordeel ten opzichte van andere vervoersmiddelen, de snelheid. Normaal gaan fatbikes zo’n 25 kilometer per uur, maar het is ook mogelijk om de fatbike op te voeren. Hier hoef je echt geen monteur voor te zijn, online staan allemaal tutorials hoe jongeren dit gemakkelijk zelf kunnen doen. Met een opgevoerde fatbike kunnen zelfs snelheden van 40 tot 45 km/uur gehaald worden. Volgens fietswinkelondernemer Tamor Hartogs is dit waar het echt gevaarlijk wordt: “Dat is echt enorm gevaarlijk. Als je met 45 kilometer per uur wegglijdt zonder dat je een helm draagt, is de impact écht enorm”.
Al veel ongelukken gebeurd
“Er gebeuren veel ongelukken mee”, zegt Florrie de Pater, voorzitter van de fietsersbond Amsterdam in een interview met NPO1. Sinds 1 juli 2022 houdt de Fietsersbond een meldpunt bij, waarop al ‘minstens 250-300 meldingen binnengekomen’. Volgens De Pater zit het probleem hem bij de fatbikes in een hendeltje: “Als die om wordt gegooid, hoef je niet te trappen. Je ziet heel vaak fatbikes honderden meters rijden zonder dat ze hoeven te trappen. Dat is helemaal geen e-bike, dat is een snorfiets die al onder de helmplicht zou moeten vallen”.
Standpunt VVN
In principe is de Fatbike ontworpen als een veilige fiets. De brede banden van de fiets geven het vervoersmiddel veel grip op verschillende soorten ondergronden. Het probleem zit hem in het feit dat de gebruikers er vaak te hard op willen fietsen. “Daarom is het belangrijk dat de politie heel goed blijft opletten. En dat kinderen (en andere gebruikers) \ onder die 25 km/uur blijven. Dan houd je het voor jezelf veilig”, zegt onze woordvoerder Rob Stomphorst in een interview met het jeugdjournaal eerder deze week.
De reden waarom mensen nu voor een fatbike kiezen ten opzichte van een bromfiets is dat het dragen van een helm niet verplicht is. In het verband met veiligheid, raden wij wel aan om vrijwillig een helm te dragen op de fiets, vanwege de vele voordelen van een fietshelm. Zo houd je het voor jezelf en anderen veilig op de weg.