Groningen – Alleen al dit jaar zijn er ruim 4.400 treinritten in de provincie Groningen niet gereden vanwege personele bezettingsproblemen bij vervoerder Arriva. Dat laat de provincie Groningen dinsdag weten.
De provincie reageert daarmee op vragen van de fractie van de ChristenUnie. Fractievoorzitter Fredric Geijtenbeek wilde van de provincie weten hoeveel ritten tot nu toe uitgevallen zijn en of de provincie Groningen, net als Limburg, Arriva ook gaat korten of beboeten vanwege de uitval van de treinritten.
De provincie laat desgevraagd weten dat vorig jaar 1.855 ritten van de 115.475 ritten, gedeeltelijk, zijn uitgevallen, waarvan 135 een personele oorzaak hadden. Dit jaar gaat het tot nu toe om 3.982 ritten van de 61.025 ritten die niet gereden zijn vanwege afschaling van de dienstregeling die vanwege personeelstekort is doorgevoerd. Bovenop dit aantal zijn nog eens 1.687 ritten niet gereden, waarvan er 469 een personele oorzaak hadden. Het gaat enkel om cijfers voor de provincie Groningen, waarbij de lijn tussen Groningen en Leeuwarden voor veertig procent wordt doorberekend in de Groningse cijfers.
Covid
De provincie baalt: “Een deel van de reizigers ondervindt hinder doordat Arriva niet de dienstregeling biedt zoals die is afgesproken. Arriva heeft laten weten dat er sprake is van een fors hoger ziekteverzuim dan gemiddeld. Het gaat vooral om covid-gerelateerd verzuim, zoals uitgestelde operaties, COVID zelf en de nasleep van COVID, zoals Long Covid. Dit probleem speelt niet alleen bij Arriva, maar ook bij andere vervoerders en sectoren.”
“Boetes ten goede laten komen aan publieke mobiliteit”
Of de provincie, net als Limburg, Arriva kan korten of beboeten vanwege de uitval is men helder: “Wij delen de mening van het college van Limburg dat een deel van de rituitval verwijtbaar is. Wij bestuderen voor welk deel van de rituitval dat het geval is. Verwijtbare rituitval leidt tot een korting op de exploitatiebijdrage en afhankelijk van de omvang tot het opleggen van een boete.” De ChristenUnie vroeg ook of boetes ten goede kunnen komen aan de OV-reizigers. De provincie daarover: “De concessie stelt dat Arriva uiterlijk 1 juli 2023 de verantwoording over 2022 in moet dienen, waarna vaststelling van de exploitatiebijdrage en eventuele boetes zal plaatsvinden. We zijn voornemens om eventuele teruggevorderde exploitatiebijdrages dan wel boetes ten goede te laten komen aan publieke mobiliteit.”