Brandweer wat later bij brand door werk aan A28: ‘afsluiting stond niet in het systeem’ (update)

Deel dit artikel
Tekst: Oogtv (bron)

Groningen – Het duurde maandagavond achttien minuten voor de Groningse brandweer ter plaatse was bij een woningbrand in de wijk Hoornsemeer. De brandweer noemt de situatie vervelend voor alle partijen.

“Als er een melding binnenkomt dan wil je zo snel mogelijk ter plaatse zijn”, reageert brandweerwoordvoerder Johan Bosklopper. “Waar wij gisteravond tegen aan liepen is dat er op de A28 afritten afgesloten zijn vanwege werkzaamheden. De afsluiting bij de Van Ketwich Verschuurlaan stond niet in ons systeem. We konden daar de snelweg niet verlaten, moesten via Haren terugrijden en zijn uiteindelijk, door een andere route te nemen, gearriveerd.”

“De brandweer rijdt heen en weer op de A28”
Terug naar maandagavond. Het is rond 22.20 uur wanneer er op de meldkamer in Drachten een melding binnenkomt van een woningbrand aan de Robert Schumanstraat. Vanuit de alarmcentrale wordt er gealarmeerd voor een woningbrand waarbij via een standaard inzetvoorstel een tankautospuit en een hoogwerker op pad worden gestuurd. Korte tijd later komen op de redactie van OOG Tv berichtjes binnen: “Ik zie de brandweer heen en weer rijden op de A28. Volgens mij gaat er iets niet goed. Het lijkt alsof ze niet weten dat de afrit afgesloten is”, meldt een buurtbewoner die uitzicht heeft op de snelweg.

 

“Politie reed voorbij de woning”
Op dat moment is het 22.32 uur. Bosklopper: “We hebben toen besloten om het zekere voor het onzekere te nemen, waarop we ook een tweede tankautospuit hebben gealarmeerd.” De fotograaf meldt om 22.38 uur dat de brandweervoertuigen arriveren in de straat.

“Een systeem berekent op basis van beschikbare informatie welk voertuig als snelste ter plaatse kan zijn”
Maar hoe kon het precies misgaan? Hoe werkt het systeem in grote lijnen? Bosklopper: “Als je als bewoner melding maakt van een brand dan is de eerste vraag wat het adres is. Dat wordt ingevoerd, waarna een systeem, aan de hand van beschikbare informatie als bijvoorbeeld wegafsluitingen, gaat berekenen welk voertuig het snelste ter plaatse kan zijn. In dit geval is de Sontweg als eerste gealarmeerd. Ik weet niet wat het effect was geweest als de wegafsluiting wel juist in het systeem was gezet, of dan een andere blusgroep was gealarmeerd. Maar in principe zou dat kunnen.”

Navigatie
Bij de verwerking van de melding gebeurt er nog iets: “Als de brandweerauto gaat rijden, dan is de navigatieapparatuur al ingesteld, omdat de alarmering ook door de brandweerauto ontvangen wordt. Deze navigatieapparatuur werkt samen met het systeem waar de wegafsluitingen in staan. En vervolgens zie je dan dat het op deze manier mis gaat. En dat is heel vervelend. Voor de bewoner, maar ook voor ons. Of het invloed heeft gehad op het brandverloop, dat weet ik niet. De brand is in dit geval beperkt gebleven tot de badkamer. Maar als je het bekijkt van de andere kant, als je als bewoner staat te wachten op de brandweer, dan ervaart iedere seconde als een minuut.”

“Samenwerking verloopt heel goed”
In Groningen wordt al ruim twee jaar aan de zuidelijke ringweg gewerkt. “Tot nu toe gaat het altijd goed. De samenwerking met alle partijen is heel goed. We zitten ook regelmatig met elkaar om tafel, om de werkzaamheden en omleidingsroutes in kaart te brengen. In dit geval zijn deze specifieke werkzaamheden ook aan ons doorgegeven, maar is er bij de verwerking iets mis gegaan. Uiteraard gaan we onderzoek doen hoe dit heeft kunnen gebeuren, en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.”

 

Foto's

Deel dit artikel