Veel bestuurders afgeleid achter het stuur op A7 in Groningen en Friesland

Deel dit artikel
Politie.nl
Groningen/Friesland - Rijkswaterstaat en politie maken balans op van offensief A7Attent Na ruim een half jaar intensief controleren blijkt het aantal smartphonegebruikers op de A7 in Groningen en Friesland nog niet te zijn afgenomen.

Ook het aantal ongevallen lijkt niet te zijn gedaald. Dat afleiding achter het stuur gevaarlijk is, heeft wel veel meer bekendheid gekregen. Dit draagt bij aan veiliger verkeersgedrag. Dat concluderen de politie, het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat na een campagne die zij van april tot en met oktober 2017 hebben gevoerd. De ongevallen op de A7, de zorgen van verschillende gemeenten en reacties die binnenkwamen via sociale media van Rijkswegen Noord, waren voor de politie aanleiding dit voorjaar om een kortdurend offensief te starten op de A7. Rijkswaterstaat ondersteunde de handhaving met voorlichting onder het motto ‘A7? Attent!’. Doel van de controles en de extra voorlichting was om veilig verkeersgedrag te stimuleren en daarmee het aantal ongevallen op de A7 terug te dringen.

 

 

Resultaat

 

Er valt na een half jaar extra handhaving nog niets concreets te zeggen over een effect op de ongevallen op de A7. Voorlopige cijfers van de politie laten zien dat het aantal ongevallen er gedurende de actie niet is afgenomen. Zo vonden er van 1 april t/m 31 oktober 2016 309 aanrijdingen plaats op de A7 in Groningen en Friesland en in diezelfde periode in 2017 306 aanrijdingen (bron: ViaStat). Officiële ongevallencijfers over 2017 komen pas over een jaar beschikbaar. Een daling of stijging van het aantal ongevallen in zo’n korte projectperiode kan bovendien het gevolg zijn van toeval of speciale omstandigheden. Wel mag je aannemen dat een combinatie van politiecontroles, bekendmaking daarvan en extra voorlichting een positieve bijdrage leveren aan veilig verkeersgedrag. De partners zijn tevreden over het feit dat ze hier op goede wijze in hebben samengewerkt en dat er veel aandacht is geweest voor de aanpak van het hardnekkige probleem van afleiding in het verkeer, in verschillende (sociale) media. Hierdoor is de subjectieve pakkans vergroot. Ook al lijkt het nu dat het aantal ongevallen is niet gedaald, het is ook zo dat het aantal ongevallen niet significant is gestegen.

 

Controles

 

Bij de controles schreef de politie 2289 bekeuringen uit waarvan 958 voor afleiding achter het stuur en 567 voor asociaal rijgedrag. Ook werden er nog 761 boetes gegeven voor te hard rijden.

 

In nagenoeg alle gevallen werden overtreders gelijk staande gehouden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, leidt een hoge snelheid tot een grotere kans op een ongeval en tot een ernstiger afloop ervan. De politie hield de controles met opvallende en onopvallende auto’s en motoren, videosurveillanceauto’s en laserguns.

 

De partners zijn nog niet tevreden met de resultaten ondanks de ingezette – soms ook vernieuwende – middelen. Het aantal afgeleide bestuurders bleek bij de nacontrole eind oktober nog steeds hoog. Tijdens een controle op ‘afleiding’ van 5 dagen, waarbij de politie gebruikmaakte van een camper, hield de politie 355 mensen staande vanwege afleiding achter het stuur. Een gemiddelde van 71 per dag, evenveel als tijdens een vergelijkbare controle in februari 2017. Daaronder trof de politie relatief veel vrachtwagenchauffeurs aan. 

 

Bereik

 

De zichtbare inzet van de politie werd versterkt door extra voorlichting om mensen bewust te maken van de risico’s van afleiding in het verkeer. Dat gebeurde vooral online. Naast een feitelijke infographic over de gevaren werden ook ervaringsverhalen van politie en slachtoffers gedeeld. Via de Facebookpagina’s van de politie en Rijkswegen Noord kregen mensen ook dashcambeelden van de politie en controleresultaten te zien. Daarnaast kreeg een online actie waarin Friezen, Drenten en Groningers moesten beloven hun telefoon achter het stuur niet te gebruiken, veel media-aandacht. De actie bereikte online ook een half miljoen personen. Ongeveer 12.000 mensen reageerden op de actie. In de reacties zagen de partners veel draagvlak voor hun inzet op de A7. 

 

 

 

Foto's

Deel dit artikel