Het voertuig is tot stand gekomen door samenwerking en overleg tussen en met de materialen commissie, patiëntveiligheid commissie, ergo commissie en het wagenparkbeheer van Ambulancezorg Groningen en de bouwer van het voertuig Miesen.
Als basis voor de ambulance is gekozen voor de Mercedes Benz Sprinter 519 Bluetec Euro 6, zoals het typenummer al aangeeft met een 5 ton chassis met dubbellucht. Met de keuze voor een 519 bouwt Ambulancezorg Groningen een grotere marge in met het beladen van het voertuig, dit om overbelading te voorkomen. Inzetten waarbij het MMT team met hun medische apparatuur en spoedtassen ook aan boord van de ambulance mee moet hetgeen extra gewicht met zich mee brengt vormen geen problemen meer.
Na de keuze voor de 519 Bluetec Euro 6 heeft Ambulancezorg Groningen al haar chauffeurs opgeleid tot minimaal het C1 rijbewijs op met deze ambulance te kunnen rijden.
De opbouw komt voor rekening van de firma Miesen. Hygiëne is een groot speerpunt bij Ambulancezorg Groningen. Alle kasten laden enzovoort zijn met ronde hoeken afwerkt en alles is volledig naadloos ontworpen en gefabriceerd om ophoping van vuil te voorkomen.
Het voertuig is bij de zij- en achterdeuren voorzien van knipperende rode led instap verlichting. Ook het voorcompartiment is voorzien van extra handgrepen bij de instap en is voorzien van extra instaptredes, zodat familie op een veilige manier zelf kunnen in en uit kunnen stappen.
Het controlepanel van de o.a. de optische en geluidssignalen, infraroodlamp en huisnummerverlichting is op ooghoogte van de ambulancechauffeur gemonteerd. Op het voertuig zit een dag/nacht sensor. Hierdoor wordt bij nacht de sirene automatisch van 120db naar 100db verlaagd en de blauwe signaalverlichting zal iets minder fel zijn. Dit is ook handmatig te schakelen door de ambulancechauffeur in gevallen waarbij de 120db en fellere blauwe verlichting wel nodig is in de nacht. De dag/nacht sensor zorgt er ook voor dat bij het openen van de ambulance deuren ’s nachts de werklampen/signaal verlichting (veiligheid) rondom het voertuig automatisch aangaan bij de daglichtsituatie kan de ambulancechauffeur dit zelf inschakelen waar nodig.
In het patiënten compartiment is de kast waar het medicatie tasje en de printer van het elektronisch rit formulier in opgeborgen is, is voorzien van een codeslot. De positie van Corpuls monitor is door een uitsparing in het werkblad een stuk lager dan voorheen. Hierdoor hoeft de ambulancebemanning niet boven hun macht te tillen bij het uitnemen van de Corpuls monitor. Bijkomend voordeel is dat de monitor precies op ooghoogte vanuit de verpleegkundige stoel is af te lezen. Ook is er extra led verlichting boven het aanrecht/werk blad en beneden langs de vloeren aangebracht.
In het achtercompartiment is op een in het midden geplaatst display een richtingaanwijzer indicator een remlicht indicator afleesbaar voor de verpleegkundige/bemanning achterin.
De stoelen in het achtercompartiment zijn comfortstoelen, met een extra lendensteun en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De kasten wanden etc zijn strak zonder naden en met ronde hoeken afgewerkt. Het aanrecht/werkblad is voorzien van een gevlokte coating en met een blanke laklaag afgewerkt, alle lades in het achtercompartiment zijn vloeistofdicht.
Vanuit ergonomisch standpunt is de spoedtas en kleine zuurstof fles alleen van buitenaf uit het voertuig te halen. Bijkomend voordeel is dat er geen los of open liggende spoedtas in het achtercompartiment aanwezig is waaruit gewerkt wordt.
Ook is er een speciale opbergmogelijkheid gerealiseerd voor de MMT tas of bagage van de patiënt, zodat deze tijdens het vervoer veilig vastgemaakt kunnen worden.
Als brancard heeft Ambulancezorg Groningen gekozen voor de Kartsana Power Brava TG-1000.
De brancardtafel is zijdelings achterin de ambulance te verplaatsen. Mede door deze optie is de keuze op de elektrische kartsana brancard gevallen, geen enkele andere elektrische brancard heeft deze optie. Ook bij verbreding van de brancard door het plaatsen van het obesitas pakket kan de extra linker stoel uitgeklapt worden en dus beide stoelen aan beide kanten gebruikt worden.
Het gewicht van de brancard zelf is 65 kg en heeft een maximaal belastbaar gewicht van 300 kg. Voor de obesitas patiënt is er een obesitas pakket bijgeleverd, hiermee maak je de brancard breder over de gehele lengte. Dit bestaat uit een makkelijk te plaatsen frame op de brancard. Op 2 locaties in de provincie Groningen zal dit obesitas pakket beschikbaar zijn.
Vanuit privacy oogpunt is gekozen voor magic foil hierdoor is het mogelijk om met een druk op de knop de ramen van het achtercompartiment elektronisch tot melkglas om te toveren, een grote innovatie op het gebied van privacy.